"Våren 1521, Frankia, like ved hovedstaden."
Det nærmer seg Havenos dag. Frankere jobber med å rydde gatene i hovedstaden for å forberede byen for de store prosesjonene. Det vil være havgudens dag og et stort karneval er planlagt. Ved et øde vertshus litt utenfor byen er et skilt satt opp om at det er fullt for helligdagen. De fleste reisende til og fra hovedstaden går forbi, men noen ignorerer skiltet og går inn allikevel.
Vertshuset heter Den brennende hånd. Det er et gammelt vertshus, det har stått der siden før hovedstaden ble stor. Det har stått der siden kongen hadde slottet sitt oppe i fjellene for over 200 år siden. Det har brent og blitt bygd opp igjen mange ganger. Sist gang for rundt 25 år siden.
Vertshuset er lite, og det blir litt trangt når 20-30 mennesker skal sove der. Den sorte hånd skal ha møte der, for første gang på rundt 20 år skal de velge ny leder. Vakter er gjemt i skogen ved veien og rundt vertshuset, de har ikke tenkt å slippe noen uvedkommende forbi.
Inne i vertshuset skal noen av Frankias mest ettersøkte møtes. Den Sorte hånd rommer både hensynsløse kriminelle, hekser og svartemagikere. De er så fryktet og der er så mange av dem i skjul, på så mange uventede steder, at den vanlige Franker unngår å snakke om dem av frykt for at noen fra organisasjonen skal mistenke dem for å sladre eller la seg fornærme.
Stemningen på vertshuset er spent, men jovial. Tjenere er der og gjør i stand til deres herrers ankommst. Rom deles med forsiktig fiendtlighet. Vertshuseieren får hjelp av tjenerene til å sette frem sin beste mat og drikke og holder seg i bakgrunnen i påvente av at tjenerene skal bli ferdig slik at plassen er klar for deres mestere. For kun vertshuspersonalet og de utvalgte 20 får være der under valgsermonien. En leder er død, en ny skal finnes. Lenge leve den sorte hånd.
Om laiven:
"Den sorte hånd" er en stormlaiv, satt til Stormlaiv-universet. Dette er en fantasylaiv med sterke elementer av magi og overnaturlige elementer. Over to tredeler av laivens roller vil ha magiske evner som de skal spille på.. De fleste skal spille ledere i en organisasjon som er strukturert med inspirasjon fra både Cosa Nostre og tidligere historisk mafia, basert på tanken om patroner og tjenester. Laivens roller er en blanding av kriminelle av ymse slag, Magikere og hekser er lovløse i Frankia om de ikke tilhører kirken, like fullt som mordere og smuglere er lovløse. Være de seg adelige eller ei.
Om Stormlaiv:
En stormlaiv er en laiv der rollene blir fordelt etter man har fyllt ut et påmeldingskjema. Dette påmeldingskjemaet vil spørre om hvilke rolletyper man ønsker og hvilke man absolutt ikke vil ha. Selv om det på denne laiven er lagt ut en generell oversikt over rollene vil alle roller ha et skjult aspekt, og på grunn av dette er kanskje ikke den rollen du synes ser perfekt ut den rette for deg. Derfor er det viktig å fylle ut skjemaet riktig.
Dette for at de som har problemer med å uttrykke seg verbalt og ta kontroll, skal slippe dette. Svært mange roller på denne laiven må være forberedt på å tale til massene. Dette er en svært verbal laiv. Noen roller er også direkte ufordragelige, og det må man være klar for å spille på.
Når og hvordan fordeles rollene.
Rollene blir fordelt etter pinse. De blir ikke fordelt fortløpende, men en uke etter at der er mange nok spillere påmeldt og som har betalt. (Merk, om rollen din er helt feil for deg og du sier fra innen 3 uker etter betalings fristen blir pengene refundert)
Om spilltype:
Dette er en laiv med lukket rollestruktur, alle spillerene vet en del generell informasjon om alle roller, men rollene har hemmeligheter som bare de selv og noen få andre vet om. Det vil på denne laiven bli lagt ut mye mer generell informasjon om rollene i forkant enn det som er vanlig på en stormlaiv- dette er for at man kan se hvilken type roller som finnes på laiven før man melder seg på. MERK: Noen ganger kan hemmelighetene til rollene endre deres karakter. F.eks, kanskje den snille bestefaren egentlig er en ganske hensynsløs morder. Forelsk deg derfor ikke for mye i en rolle på oversikten, den passer kanskje ikke for deg.
Det var sist runde påpekt at spillet var for topptungt, og soldater g vaker fikk for lite å spille på. Dette har vi tatt tak i, for å sikre at alle har noe å spille på.
Det er også gjort endringer i spillets plott og interne historie, slik at det ikke er samme personer som har gjort diver handlinger i forkant. Det er også små endringer i magien, mer om det i en annen seksjon.
Praktisk informasjon
Dato: 5-8 september 2024
Sted: Hordaland, Askøy, Skotnes
Pris: Er ikke ferdig beregnet, er avhengig av støtte. Estimert m/u støtte : 500-1500
Påmeldingsfrist: 1. mai. Rolleforslag ut etter pinse.
Betalingsfrist: 15 . Juni 2024.
Bekreftelse av plass: Om spillerene ikke svarer arrangørene på henvendelser kan de miste plassen på laiven.
Kostymekrav: Høyt, kostymene er viktige. Ingen dongeribukser og T-skjorter.
Mat: Si fra om allergier og diettvalg. (eks gluten, selleri, kjøtt)
Hovemåltidene: Frokost og middag, er prefabrikert og skal bare varmes opp /dekkes på.
Ta med snacks, drikke og mellommat selv, pluss spiseredskaper i fantasystil.
Alkohol: Dette er en alkoholfri laiv. Grunnet ønske om plass for deltagere under 18 år.
Transport: Bil er enklest. Det går buss til Davanger, og parkeringen er der. Derfra må man gå 45 minutter på tursti. Vått til tider.
Båtfrakt fra Bergen ble for dyrt. Mulig vi kan plukke opp bagasje på Kjerrgarden. Avhengig av bil fra Kjerrgarden til Davanger.
Overnatting: Innendørs, 9 soverom, i køysenger. Puter og madrasser på stedet, dyner/soveposer og sengetrekk medbringes.
Fasiliteter: Varmt vann, dusj og vannklosett.
Håndgemeng; Det kan forekomme håndgemeng på laiven
Drømmer/syner: Drømmer og syner vil bli gitt skriftlig.
Ritualer: Det vil bli lyd og røyk og lyseffekter ved enkelte ritualer.
Dødsfall: Det er ikke lagt opp til at roller skal dø på denne laiven. Det bør ikke være nødvendig med reservekostymer.
Ankomst: Kl 19 den 5. september. Det forventes at alle spillere møter denne dagen eller får noen andre til å rigge opp utstyret for seg. Det er ikke mulig å ankomme senere enn en time før spillstart. Dette pga spillets historie. Spillstart er ca kl 9.00 den 6. september.
Opprigging: Torsdag kveld, pluss briefing og gruppemøter.
Man setter opp spillstedet, rydder vekk offlaivstæsjet, avholder brifinger. Spiser kveldmat og står opp neste morgen spiser kort frokost før man går i spill.
Spillstart: Fredag fra kl 9.00 til klokken 10.
Spillslutt: rundt midnatt natt til søndag
Spillestil:
Inkluderende improviasjon. Det vil si, prøv å skape spill, ikke blokkere det. Hjelp folk videre om de låser seg. Skap utfordringer. Ikke hjelp de andre for mye, skap spill.
Hold på illusjonen, dette er kriminelle i en fantasiverden. Sosialdemokratiet finnes ikke.
Unngå offlaiv. Prøv å ikke falle ut og kommentere ting som ikke er en del av illusjonen. Aksepter at magi finnes. Husk å holde igjen når du fekter, du kan skade folk med boffersverd også.
Regler for kamp vil bli diskutert i workshop før laiv.
.
Framdriftsplan!
Praktisk og gangen i valget.
Styrt av hvordan valgprosessene skal foregå, og praktiske hensyn.
Torsdag.
1. Alle rydder på plass sine ting dagen før laivstart. Og har alt klart til morgenen.
2. Briefing på kvelden gruppemøter. Kort om regler. Kort om målet med laiven. Kort om praktiske ting.
Fredag morgen.
3. Folk legger seg tidlig nok til at de klarer å stå opp og være klare og ferdig med frokost til kl 8.30
4.. De 3 electoralene og vaktene starter opp først. Alle andre spillere skal ut av spillområdet slik at man kan komme tilbake i puljer. Arrangørene gir siste info før gruupene sendes inn.
5. Electoralene sjekker området og gjør så et enkelt velkomstrituale med alle gruppene som kommer. En edvserging.
De kommer med ca 15 minutters mellomrom.
6. Sosialisering over lett måltid. "Tjenerene" har laget maten klar for sine herrer. Denne maten har spillerene tatt med seg og gjort klart til dagen før.
7. Når siste gruppe er vel kommet inn, stenger electoralene pereferien for magisk og fysisk innsyn.
8. De synske vil da få et kraftig forvarsel for dette valget.
9.. Etter at alle har fått spist litt, også Electoralene, samles valgrullene inn. Laget av arrangøren.
10. . Mens Electoralene går over valgbøkene, så legger alle de andre planer for hvordan de skal gå fram i den kommende helgen. Dette gjør de i familie grupper.
11. Electoralene vil telle opp gyldige stemmer. De vil handle ut fra det som da kommer frem. Ting kan endre seg.
12. I løpet av dagen har familiene minst 3 møter. Det gjelder både electoraler og vakter. Inkluderingsmøter
13. Lobbyvirksomhet til de små timer før roen senker seg. Husk å legge gode planer for lobbying slik at alle i gruppen har noe å gjøre på.
På kvelden er det alltid konkuranser, pokerturnering? Brytekamper? Magiske dueller? Andre måter å vise dominans og fandenskap? Det er sett på som god cotume å gamble på resultatene.
Lørdag
14. Valgdagen skal startes opp med et fellesrituale der man sverger troskap til ordenen, holder valgtaler, Videre lobbyvirksomhet og eventuelle andre morsomme ting en gruppe mennesker av slik karakter kan finne på for å så ting til å bli slik som de vil.
15. Første valg. Electoralene sjekker om valgresultatet er korrekt.
16. Andre valg. Electoralene sjekker om valgresultatet fortsatt er korrekt.
17. . Tredje valg. Om dette også gir samme resultat er de ferdige.
Innimellom alt dette skjer det mange ting som ikke er styrt av strukturen til valget Dette er styrt av spillerene selv og hendelser som arrangøren har stukket inn i spillet. Husk å spille inkluderende. Husk å ikke sitte for lenge i møter.
"Do what thou wilth, as long as it creates good scenes!" (unni)
Den sorte hånd er en beryktet kriminell organisasjon i Frankia. Den er kjent for sine snikmordere og tyver som etterlater et svart håndavtrykk der de har begått sin dåd.
Den har så vidt folk vet eksistert i flere hundrede år.
Det korrekte er at den ble først dannet etter hekse-forfølgelsene startet for rundt 100 år siden. Da gikk en gruppe adelige, åndemanere og hekser sammen og dannet fundamentet for den sorte hånd. De samlet seg under en leder Le Main Noir, (den sorte hånd). Deres misjon var å stå imot kongen for å hindre forfølgelsen av alle (utenom presteskapet), som utviste magiske krefter.
De fleste som var forfulgt kom fra lavere skikt i samfunnet og mange av dem var kriminelle. Den hemmelighetsfulle naturen til ordenen, gjorde at kriminelle var nyttige allierte og etter ikke så lang tid gled organisasjonen over til å bli mer og mer kriminell. Fraksjoner, kalt familier utkrystalliserte seg og de delte den frankiske hovedstaden mellom seg.
Mainnoire. [lø menoar]
Tittelen til lederen av den sorte hånd. Det byttes på hvilken familie som har denne tittelen. Når de skifter leder, så endrer organisasjonen hovedsete. Organisasjonen ble startet av to adelsmenn som begge hadde behov for allierte i kampen mot kongens utnevnte heksejegere.
To baroner,Pierro Luis Fronsac og Armand Emile Richelieu (i ordenen kjent som Pere Coeurnoir og Pere Norconnisance) slo seg sammen. De hadde begge innflytelse i hovedstaden og eide store landområder på hver sin side av byen. De involverte seg i et vågalt dobbelt spill, som adel på ene siden og beskytter av hekser og svartemagikere på andre siden. Etterhvert slo de seg sammen med Âmenoir familien, (borgere, medisinere og hekser) og et konglomerat av sigøynere, hekser og kriminelle som kalte seg Sangnoir
Coeurnoir. [kørnoar]
Den forrige lederen var av denne familien.
Dette er en familie med mange hekser i sin slekt. En mektig adelsmann tok inn 3 forfulgte heksesøstre i sitt hjem og fikk både kone og makten som hennes magi førte med seg. Familien vokste seg mektige. Familiens overhode Pierro Luis Fronsac involverte seg heftig i det politiske spillet i hovedstaden. Hans gårder var velegnet for svinerøkt, han eide store områder med hasselkjerr og eikeskoger med trøfler. Han hadde også et steinbrudd med kleberstein og pga boligmoten i hovedstaden, ble dette veldig etterspurt og han fikk makt og penger. Noe som var hendig å ha når han skulle bygge opp det nettverket som ble nødvendig da kongen fikk det for seg at alle hekser måtte dø. Coeurnoir familien har tatt til seg både hekser og magikere og er den slekten som er mest inkluderende, uansett hvilken magisk retning man kommer fra.
Âmenoir [amenoar]
Âmenoir familien ble dannet av en borgerfamilie som var alkymister og urtekyndige. De handlet med medisiner og remedier. Familien het opprinnelig Vignerot, og apotekene deres heter det fortsatt, Farmacie Vignerot. De ansatte er hekser og magikere, som har jobbet sammen om å lage medisiner og andre eliksirer. Remeidene deres selges over det ganske land. Og noen i andre land også. I begynnelsen var de bare en familie av rike borgere, som hadde medlidenhet med de som ble forfulgt, men ettersom tiden gikk, fikk de hjelp av sine adelige allierte til å kjøpe land som de brukte til å bygge opp urtegårder. Urtegårdene blir ofte besøkt av Hebredsprester, siden familen er så dyktige på legende urter og dette gjør at Apotekene og urtegårdene har skaffet seg et godt ry.
De har også skjulte handelsvarer som ikke vises fram i offentligheten, denne familien har de skumleste gifter og magiske eliksirer på reportoaret.
Norconnisance [norkonnisans]
Dette er en gammel adelsslekt som alltid har hatt store handelsflåter, og samtidig god tilgang til skog og malm. De er også en familie som har hatt sterke bånd med Pentak, kirken i Frankia. Det har ført til at denne familien fikk lov til å søke ut magisk kunnskap selv om de ikke var prester.
De har det største biblioteket utenfor kirken. Da Den sorte hånd ble dannet involverte Armand Emile Richelieu seg hovedsaklig i å berge folk ved å smugle dem ut av landet med skipene sine. Han var en ganske pompøs mann, som nektet å gi skjulested til hekser og det han kalte pakk, men alle som hadde magisk talent av annen art fikk en plass i hans stab. Denne rigiditeten kjennetegner fortsatt denne familien. Og det er ikke ukjent at de har adoptert vekk, eller drept barn født inn i familien som har hatt andre evner enn "ren" magi.
Sangnoir [sangnoar]
Denne familien begynte på bar bakke og jobbet seg opp fra hekser, sigøynere og tiggere til en familie med makt og penger. De har ingen adelstittel, men har mye makt på havnene. De kontrollerer smugene, tjener store penger på beskyttelsespenger og annen utpressing. De bruker magi og rå brutalitet for å skaffe seg penger. Åndemagi er et mektig våpen i de hensynsløses hender.
Familien er like diskriminerende som Norconnisance. Kun hekser og sigøynere blir giftet inn i familien. De er mektige allierte, fordi de har tiggerene og gatebarna på sin side. De har øret til alle fattige i slummen. De gir legehjelp til de som ikke har råd til det annet sted, mot en tjeneste såklart, og gir småoppdrag til hovedstadens mange fattige. Sangnoir kan, siden de styrer den vestre kaien, ta toll av de båtene som ikke har råd til å legge til på handelskaien. De tilbyr trygge overnattinger mot en avgift. Dette er noe handels-reisende ofte vet å utnytte, da det er billigere enn vertshusene på den østre siden, og tryggere også.
Roller på denne laiven:
Til denne laiven er det planlagt 27 roller
3 Electorales som skal lede valget som er hovedelementet i laiven.
Dette er lederroller.
Disse rollene er med på å holde laivens grunnstruktur i gang. Det faller mye arbeid på disse rollene. (Mulig å reservere seg.)
4 grupper à 5 spillere. Utsendte fra de 4 familiene.
2 av rollene er kandidater. De kommer fra hver sin familie. Disse må være talesterke, (Mulig å reservere seg)
1 på hver gruppe er stemmeholderen som skal stemme på vegne av familien sin.
1 på hver gruppe er vara for den som skal stemme.
De to gruppene som ikke har kandidat har en Electorale med seg.
Alle gruppene har en-to livvakter.
Det er 4 + 3 ansatte på vertshuset. (3 arrangører- pluss 4 spiller/SIS)
Noen få roller har ikke magi.
Spillteknisk
Alle rollene på laiven får en eller to roller som de kan stole blindt på. Dette for at man ikke skal bli så paranoid at man ikke snakker åpent med noen. Disse rollene må snakke sammen på forhånd så man har lettere for å snakke sammen på laiven.
Absolutt alle roller har en som ikke liker dem, dette er ikke nødvendigvis noe man vet om som rolle, men det kan være nyttig for spillerene å vite dette. Det kan også være greit å vite at man skal spille ut dette under laiven også.
Nedenfor kan dere lese kortversjonen av rollene, dette er det som alle vet om hverandre, det som sies, som det er allmenn konsensus om at slik er rollen, men som ikke alltid vil stemme med innholdet i rollen.
Alle roller er skrevet kjønnsnøytrale.
COEURNOIR
Benjamin/e Coeurnoir (37)
B er den ene av to kandidater. B. var den forrige Mainnoirs nærmeste håndlanger og utførte de tingene som lederens sviktende helse hindret ham i å gjøre selv. Nøyaktig hva slike ting kunne være vites ikke. B. ble oppdradd av lederen, barn av hans yngste søster som ble brent på bålet, ble hen adoptert av den barnløse Mainnoir. At B. ble en av sluttkandidatene overrasker ingen. Den forrige lederen var holdt i ære av flere av de eldre i familiene. Samtidig som folk har valgt ut B. som en mulig etterfølger av sin onkel, er det mange som uttrykker at de ikke kan fri seg fra følelsen av at B. skjuler mye mørkere understrømmer enn sin onkel. Ritualmagiker som hen er, den siste som er kjent for å ha vært sammen med Mainnoir før dennes død, så er hen også den mest sannsynlige drapskandidaten. I en organisasjon som den Sorte Hånd er det å ha drept sin forgjenger ikke nødvendigvis det verste man kan gjøre. Mange har nok stemt på hen nettopp av denne grunnen. Av person utmerker ikke B. seg noe særlig. Hen er en karismatisk og hemmelighetsfull person. Hen fremstår som jovial og ryddig, om enn noe tungt bevæpnet til enhver tid.
Delmar/e Coeurnoir (27)
D. er utsendt stemmeholder for familien Coeurnoir. D. er en heks som har spesialisert seg innen urter og åndemagi. Hen har også en viss synsk evne og derav en evne til å gjøre gode valg. Det kommer ikke alltid det beste for alle ut av valgene hen tar, det er kjent at alt hen gjør til slutt og sist gangner hen selv. På tross av dette har D. enda ikke gjort noe for å svekke ordenens posisjon. Heller for å fremme den. D. har en tendens til å være sadistisk, og har ofte havnet i krangler med Victor/ina Amenoir om hvordan man skal behandle ånder. Kranglene er ofte og høylydte, og ender ofte opp med at V. tramper vekk i sinne. Samtidig skjer disse kranglene bare utenfor offisiell sammenheng, og D. har vist evnen til å være saklig og ryddig i offisiell sammenheng. Hen har jobbet seg opp i familien ved å holde det hen lover, og ved å jobbe mer enn forventet for å fremme familiens rikdom.
Isidor/a Coeurnoir (32)
I er så svart en svartemagiker som noen i ordenen kan bli. Hen kombinerer heksekunster, med runer og årndemagi. I motsetning til mange andre som driver med denne kombinasjonene av magi er I. veldig avbalansert og kontrollert. I. har ikke de vanlige anfallene av galskap som ofte tar de som driver med svartmagi. Av den grunn er I. den som ofte torpederer Victor/inas Amenoirs uttalelser angående svartemagi, om at magien gjør folk gal. I. fastholder at det bare er flere gale som er tiltrukket av den. I. har en solid posisjon i ordenens styre som barn av den forrige Mainnoirs søster. Ikke den samme som Benjamin/e er barn av. Denne søsteren lever i beste velgående, men er så gammel at hun har gitt sin plass i rådet til sitt eldste barn. I. har fyllt denne plassen godt og videreført sin mors ønsker, med klinkende klare argumenter. Hens argumenter står i motsetning til morens, på slutten bablet hun om en fare som kom for å drepe alle ånder. I. har fulgt opp dette, og påvist en nedgang i antallet mindre ånder, ved forskning som selv V. ikke kan plukke fra hverandre. Mange har undret seg over at I. har blitt med som stemmeholder, da hen først sa nei takk. Like før reisen endret hen mening. Rykter sier at det var etter press fra Pere Coeurnoir.
Sylvain/ne av Coeurnoir (24)
S. har vokst opp som barn i en familie der alle former for magi ble utforsket, og slik fant hen fram til en svak evne som runemagiker. Denne har hen utnyttet til å tatovere runer på sin egen kropp og utnyttet deres egenskaper til å bli en formidabel kriger. S. er sendt ut av Coeurnoirs overhode, Pere Coeurnoir. Han er bror av den forrige Mainnoir og samtidig Baron Etienne Fronsac. Pere Coeurnoir var nesten 20 år yngre enn sin bror, og de to var alltid svært uenige. S. skal sørge for sikkerheten, barnløs som Baronen er, så vet alle at når to av hans mulige arvtagere er samlet på et slikt oppdrag, så vil han sørge for den beste mulige sikkerhet. Og S. har gjentatte ganger vist seg som en slik sikkerhet. Ved et tilfelle skal hen ha holdt tilbake en styrke på 30 heksejegere lenge nok til at forsterkninger kom til. Hen sporet også opp tysterne som var årsaken til angrepet og drepte dem kjapt og effektivt. Hen er vanligvis ikke en som utfører interne oppdrag. Hen har utvist en moral som tilsier at hen ikke liker å drepe ordenens egne, uansett hvilke ordrer hen får. (med mindre noen truer ordenen. ) Videre vet alle at S. aldri dreper barn. Hen tok 20 piskeslag som straff for å ha nektet å drepe et besatt barn som angrep Le Mainnoir. Hen fjernet i stedet barnet fra åstedet, selv om dette medførte at hen selv nesten ble drept av ånden, og fikk Nicol/a Amnoir til å fordrive ånden fra barnet. Det var mange som murret når le Mainnoir fikk S. pisket for dette. Særlig Pere Sangnoir, da dette barnet var hans barnebarn.
Martha/in av Coeurnoir (19)
M. har vokst opp i en sterkt magisk familie, uten andre evner enn sine egne fysiske evner. Hen har blitt trenet som tyv og våpensvinger fra barnsben av og er i voksen alder blitt en dyktig vakt. Hen ble foreldreløs tidlig, foreldrene døde under et rituale, og hen har vist avsky for å delta i ritualer siden den gang. Dette gjør at hen som regel blir satt på oppdrag som ikke har magisk karakter. Hen er en meget dyktig innbruddstyv, og har ved flere anledninger tatt seg inn i godt bevoktede hus for å hente ut informasjon eller gjenstander som er ønsket av ordenens ledere. Hen skal ved ett tilfelle ha skaffet til veie dronningens hårlokk, slik at Le Mainnoir kunne bruke den til et rituale. Ingen har fått vite noe mer om det ritualet. Det at hen er med på et møte som har så magisk karakter som dette, gjør at folk undrer seg over hva Pere Coeurnoir har gitt hen i oppdrag.
NOIRCONNAISANCE
Adrien/ne Noirconnaissance (38)
A. er med som stemmeholder for familien Noirconnaisance.
A. er en meget dyktig åndemaner. Hen er regnet som en av familiens mest tradisjonelle åndemagikere. A. er hensynsløs, men forutsigbar og har sin herres tillit. A. trer ofte inn på vegne av Monsieur Norconnaisance som stedfortreder i offisiellt øyemed innad i ordenen, men aldri i M.N. sitt virke som Lensherre. A. sin hensynsløshet står i sterk kontrast til en sans for ære og struktur. Alle vet at man kan stole på A. når hen har gitt et løfte. Det være seg om hjelp eller at hen skal sørge for at vedkommende skal dø en brutal død. Man kan samtidig være sikker på at A gjør det det som M.N. har gitt ordre om i sin posisjon som stemmeholder og at hen vil gjøre alt som er nødvendig for å få ting slik som M.N. ønsker at det skal bli. Nå som A .er sendt ut i lag med Hugh/ette, (H. er så nær en venn som det er mulig for A å ha), så vet man at H.M. har noe han ønsker å få gjort. A. smiler sjelden, hen har et dystert oppsyn som passer med adferden, og alle vet at minst en kniv, garantert forgiftet finnes skjult i klærne. Og man bør passe seg for å ikke få den stukket i seg.
Hugh/ette Noirconnaissance (29)
H. er med som vara for A. som stemmegiver.
H. er en runemagiker og en meget utspekulert sådan. H går ikke av veien for å gjøre ting som for andre er for grusomt. Hen regnes som meget tro mot ordenen og familien sin, men en fare for alle andre. Alle har hørt ryktene om at hen skrev et brev til den forrige lederen av heksejegerne og dette brevet var ilagt runer som gjorde lederen så forstyrret at han tok sitt eget liv. Samtidig er H veldig pertenlig og ryddig. Hen er en meget skarp person som nyter respekt, hen er sin onkel Monsieur Norconnaisances tro tjener og en så nær venn av A. som denne kan ha. Når disse to er blitt sendt ut sammen vet man at det finnes en grunn for det. De regnes som M.H sine mest betrodde, og der A. ikke får representere i offentlig sammenheng, får H. det. H. er ryddig og har gode manerer. Hen er om enn ikke sjarmerende, så behagelig å snakke med, for de som ikke kjenner hen. De som kjenner hen, vet å mistenke vennlige ord. H. er rolig, avbalansert og fullstendig ufortusigbar.
Orlo/eana Noirconnaisance (24)
O. er sin far Pere Noirconnaisances yndling. En dyktig elementist, sterk i sitt element og en dyktig teoretiker. At O. ble utvalgt som Electorale av rådet skyldes nok at hen har vist seg å ikke være sin fars nikkedukke. O. er et fullverdig medlem av rådet og har vist at hen har klare formeninger om hvordan ordenen skal utvikle seg og mange nok likte det til at hen ble valgt inn. Ingen utenfor rådet vet hva disse formeningene var. O. er kjent som en mektig jordmagiker. O. kan gjøre mye skummelt med sine evner. Jordmagikere er som regel stabile og balanserte personer, og O. har ikke gjort noe for å svekke dette synet på hen. Med unntak av en hendelse. O er kjent for å ha fått jorden til å sluke 5 personer som gikk til angrep på hen og hens søster da de var på besøk i slottshagen i lag med sin far. Kun familiens livvakter så hendelsen, og de kunne fortelle av det var over før noen av dem kunne reagere. Og alle spor etter hendelsen var borte straks lydene under jorden stanset. Hele den tiden lydene kunne høres, danset O. rundt over stedet de forsvant mens hen kaklet av latter.
Pierre/tta Noirconnaisance
P. er med som vara stemmeholder for O.
P. er en av de få ritualmagikerene i familien Norconnaisance. Hen kom inn i ordenen gjennom et ekteskap med Monsieur Norconnaisances bokholder, og var lenge holdt utenfor det hele. Så ved et tilfelle kom hen til å gjøre et ganske stort rituale for å beskytte sin kjære mot onde ånder som hjemsøkte huset, og Monsieur fikk øynene opp for denne stille og praktiske magikeren. P. er mild i væremåte, men handlekraftig. Hen har forlengst bevist sin nytte i familien og har på grunn av sin pålitelighet vunnet fram til en posisjon i ledelsen av familien. Hen har fått ansvaret som biblotekar for både de offisielle og uoffisielle bøkene i Familien Richelieu sitt store bibliotek. Det er likevel overraskende at P fikk posisjonen som vara-electorale da hen er relativt ny i ordenen, og som sådan må lese seg til all kunnskap. Det mistenkes at dette skyldes hens evne til å gjøre ritualer og som sådan går godt på lag med elementisten Orlo/eanne. Allikevel vil de fleste undres over hva Monsieut Norconnaisance har tenkt når han har sendt hen med på turen.For P. har ikke tilliten til de fleste andre overhodene da hen bare har vært i ordenen i 6 år.
Karoly Noirconnaisance (27)
Alle vet at Karoly er en dyktig vakt og en bedre kriger. Alle har sett eller hørt om når hen sloss i ringene i hovedstaden. Ubeseiret etter 50 kamper. Karoly ble adoptert inn i familien Norconnaisance, noe som er uvanlig for en person uten magiske evner. Dette var en gest fra Monsieur Norconnaisance som takk for tjenester hens mor hadde utført for M.N. Disse tjenestene førte til at hun endte på heksejegernes bål, og man kan fortsatt se flammene fra det bålet flikke i Karolys øyne. Karoly sin adferd er uforutsigbar og skummel, men alle vet at M.N. stoler eksplisitt på Karoly. Karoly liker gambling og veddemål, men det er ikke så lurt å begi seg inn i et spill med hen. Man vet aldri om man kommer ut av spillet i live.
Jaques/ette Noirconnaisance (31)
At J. ble sendt med på turen er forståelig. Denne vakten har vært med familien N. i alle år. Hen vokste opp i familiens haller, som barn av lederen for familiens milits. J. har ofte oppdrag som livvakt for Monsieur Norconnaisances barn. Og siden Orlo/eanne Norconnaisance er med, så antas det at J. er sendt med som livvakt for hen. Man kan stole på J. Rolig, avbalansert og forsiktig har hen en tillitsvekkende væremåte som er uvanlig blant den Sorte hånds vakter. Denne måten å være på gjør at hen også er en del av M.N. sitt virke som baron. J. kan skryte på seg å ha vært med på slottet ved flere anledninger og å ha blitt tilbudt en plass blant heksejegerene av selveste Grand mastre de ordre des Repurgateurs Pierre Salvatori. Dette møtet skaffet ordenen mye viktig informasjon om hvordan Heksejegernes hovedkvarter er bygd opp. J. er en som ikke er redd for å gjøre et oppdrag som kan sette hens liv i fare.
ÃMENOIR
Le Conseillier Leona/rd Amenoir (35)
Den mest framtredende posisjonen nest etter lederen er rådgiveren. Selv om L. kommer fra Amenoir familien, så regnes hen ikke lenger som en Amenoir. L. er kjent for å ikke ta parti. Hen har vært en forbløffende dyktig og nøytral rådgiver siden hen tok over som rådgiver for 15 år siden. L. er en dyktig heks, men til irritasjon for sin konservative familie lærte L. seg kampmagi. Som involverer runemagi og å lagre inkantasjoner i ting i motsetning til urter.
Viljen til å bryte så mye med sin tradisjon samt alle L.s handlinger har gjort at hen har vært en stabiliserende faktor i organisasjonen, særlig i tiden da den forrige lederen ble gammel og sær og gjorde ting som ikke alle likte så godt. L. er kjent for å være grundig, ryddig og en formidabel kriger som kjapt og hensynsløst utsletter farer mot organisasjonen. L. har valgt å ikke stifte familie, så ingen kan bruke den mot hen. Dette var grunnen for “avskjediglsen” av den forrige Conseillieren. Det forventes at L. vil avholde valget effektivt og korrekt til den minste detalj. Det forventes at hen kommer til å fortsette som Conseiller etter valget også.
Agatha/Agathon av Amenoir (51)
A. er en av de mest fremtredende hekser i familien Amenoir og det er ingen overaskelse at A. ble sendt avgårde som stemmeholder for familien. A. er en heks av den tradisjonelle typen, urter, ritualer og ånderiter. Hen er en av de eldste aktive hekser og er kjent for å være en av de mest puristiske. Hen liker ikke at man blander hekseblod med noe annet enn hekser, og mener at alle uten magi er mindreverdige mennesker. A. har tatt et tydelig standpunkt om at magiformer definitivt ikke bør blandes. Dette fører i følge hen til forringelse av magiformene. For å komme i den posisjonen som A. har kommet seg, må mange ha vært ryddet av veien, og det skumle er at ingen aner hvem og hvordan. A. klarer å gjøre ting på en så stille måte at ingen utenfor familiens indre råd vet noe om hen. Dette gjør at A.er en av de skumlest heksene i ordenen. Og mange mener dette er grunnen til at nettopp hen er blitt sendt ut som valgrepresentant for familien Amenoir. Samtidig er A. og Leona/rd avmålte fiender da Leona/rd sitt valg om å blande tradisjoner provoserer A. enormt.
Felix/Felicia av Amenoir. (34)
F. er kjent som en dyktig urteheks og en kaldblodig morder. Alle vet at hen er en ivrig jeger av heksejegere. Hele familien til F. ble utslettet av kongens heksejegere og det er ingen som er i tvil om at dette har merket den da purunge heksen for livet. F. slapp unna ved i en alder av 8 å drepe en hel tropp (6.stk) heksejegere. Dette har gjort at F. har kommet seg fort opp i familiens hierarki. Ryktene sier at F. ikke er fullt så puristisk som sin læremester A. I alle fall ikke når det gjelder blodslinjene. Magisk purisme er litt usikkert. Ryktene sier at så lenge det er heksejegere som skal drepes så mener F. at målet helliger middelet, men ingen har observert hen gjøre noe som ikke sømmer seg for en Amenoirheks. Siden A. har lært opp F. er ingen overrasket over at A. valgte F. som sin vara ved valget.
Victor/ina Amenoir. (29)
V. er eldste barn av lederen for Amenoirfamilien, Catarina Amenoir. Derfor var hen et logisk valg som electorale fra Amenoir familien. V. er veldig tradisjonell når det gjelder magi, hen har skrevet et verk om hva som er tradisjonell heksemagi som rådet har akseptert som en korrekt beskrivelse og den er tatt opp i Fronsac familiens omfattende bibliotek. V. er en ivrig forkjemper for at man ikke skal betvinge ånder, men forhandle med dem på en hederlig måte. V. er kjent som Amenoir familiens muligens eneste hvite heks, og som sådan den som de fleste tror det er minst sannsynlig at vil sabotere valget. Hen sies å besitte noe så sjeldent som en samvittighet. Det er nok samvittigheten som har gjort at hen ble godtatt av alle familiene som en Electorale på tross av hens politiske aktiviteter. V. mener at man må slå seg sammen med andre organisasjoner for å skape endringer i landet slik at hekser kan få bedre vilkår i landet. Og hen snakker også om at kanskje man skal vurdere å påvirke kongen både magisk og politisk, for å snu trenden i landet. Dette er det ikke gehør for i rådet.
Nicola/s av Amenoir (25)
N. er en livvakt med svak heksemagi. Hen ble satt som vakt fordi hen ikke var sterk nok magisk. N. er kjent for å være en modig, trofast og hensynsløs livvakt. Særlig mot fiender av familien og organisasjonen. N. har ved et tilfelle berget livet til Catarina Amenoir, og steg da raskt i rekkene og er hennes families personlige livvakt. N. har organisert og trent opp vaktene til organisasjonen i å motstå magiske angrep. Hen er en en av de få som har så sterk indre kraft at hen kan sloss mentalt mot ånder, og tvinge dem vekk. Det at hen bruker en del tid til på å lære opp alle vakter, også vaktene i de andre familiene , er ikke populært hos alle slektene i ordenen. Folk frykter at hen vil få for mye inflytelse på tvers av familiene. På grunn av at hen har Catarina Amenoir som sin patron så er det ingen som protesterer åpenlyst.
Ryktene går om at N. har klart å få spioner inn hos heksejegerene, hen har i alle fall god kjnneskap til når de planlegger et angrep.
Marcel/la av Amenoir. (23)
M. er en ung heks som hovedsaklig er med som skribent, men også i sin egenskap av å være en ung heks. Alle heksesirkler bør være 3 og M. er valgt ut av A. og F. til å være denne 3. heksen. M. er fortsatt jomfru og har fått beskjed om å forbli så inntil hen regnes som et fullverdig medlem av Amenoir familien. M. er giftet inn i familien og ble introdusert ved at Nicola/s. berget hen fra heksejegeren som alt hadde tent på bålet for å brenne M. til døde. M. ble skjult av familien over en tid, så gift med en Amenoir og som sådan et medlem av familien. Læretiden for å aksepteres som en Amenoirheks er på 6 år, og M. har bare vært med i 5 år. M. sies å være en lærenem, trofast heks som har et stort potensiale. Og bare det faktum at hen har klart å forbli jomfru i 5 år i så voksen alder viser hens vilje til å ofre mye for sin plass i familien. Det antas å være derfor A. valgte hen ut som den tredje i sirkelen.
Bayley av Amenoir (23)
Bayley er den eneste ikkemagiske representanten fra familien Amenoir. Hen er en dyktig soldat og N.s høyre hånd. Sammen har de to holdt Catarina Amenoir sin familie trygg i mange år. Bayley er en fabelaktig soldat. Og har også et skarpt hode på sine unge skuldre. Hen er snarrådig og tillitsvekkende. Bayley er den eneste som N. overlater sikkerheten til når N. selv er ute av familiens hjem. Politisk er Bayley forbausende nøytral, selv om hen bare så vidt overlevde etter at foreldrene satte hen ut da det var klart at hen var uten magi. Kun få timer gammel ble hen satt ut på gaten, og ble kun berget fordi Victor/ina Amenoir fant hen. V. fikk livvakten sin til å bringe Bayley til en villig amme og slik ble den unge krigeren berget. Mange sier at Bayley overlevde på ren viljestyrke og dette er hens magiske evne. Ryktene forsterkes av at både Bayley og N. nekter å uttale seg om dette er grunnen til hens posisjon som N.s høyre hånd.
SANGNOIR
Carl/a Sangnoir (27)
C. er den ene av to kandidater til tittelen som Le Mainnoir
C. er Papa Sangnoirs eldste barn. Hen er en meget dyktig heks, med mange års fartstid bak seg. C’s mor var en sigøynerprinsesse og har brakt med seg sine tradisjoner inn i familien. Dette er ikke heksene av Amenoirfamilien så glade for, men C følger sterkt i sin mors fotspor, både magisk og tempramentmessig. C. ender ofte opp i opphetede diskusjoner med hekser av Amenoirfamiline C er en uberegnelig, men ytterst handlekraftig person. C. får ting gjort, om enn ofte noe utradisjonellt. Hen er også veldig sjarmerende og jovial og ble derfor kandidaten fra familien Sangnoir. C har noe så sjeldent som evnen til å lytte, og komme med gode velformulerte svar tilbake. Mange kaller det sigøynersjarme, andre kaller det lederevner. Uansett er C ansett som den mest sannsynlige kandidaten til å vinne valget.
Jocelyn Sangnoir (45)
Jocelyn er med som stemmeholder for familien Sangnoir.
Jocelyn er Pere Sangnoirs yngste søsken. Hen er en runemagiker og alkymist og ikke heks som sin bror. Hen er en vel respektert i familien på tross av at hen ikke er magiker, og hen er også regnet som litt av en tørrpinn. Rigid og pompøs virker hen gjennomsyret av ondskap. Mange lurer på hvorfor hen ikke har gjort det av med sin bror og tatt makten, men det virker ikke som hen har tenkt tanken. Slike ideer blir fnyst av. Jocelyn har sittet som rådsmedlem for familien og var en av de få personene som kunne snakke den gamle lederen midt imot uten å bli skjelt ut. Mange mente at Jocelyn skremte selv den gamle Mainnoir. Eller at Le Mainnoir så sin like i hen. Ubestridt er ryet hen har for å være en mektig runemagiker med en enorm kunnskap innen sitt kunnskapsfelt. Mange har prøvd å få gå i lære hos hen, men ingen har fått den æren. Jocelyn liker best sitt eget selskap når det gjelder å utøven av magi.
Emili/e Sangnoir (22)
E er det tredje eldste barnet til Papa Sangnoir. Hen er heks som alle sine søsken, men i tillegg også synsk som sin mor. E og Carl/a Sangnoir er nære venner og der C. er utadvent og sjarmerende er E introvert og mystisk. E gjør ikke så mye ut av seg i store forsamlinger, men ryktene går om hva hen kan gjøre. Synene skal være presise ned til øyeblikket hendelsen skal skje på, hen skal være dyktig innen åndemagi og skal ha evnen til å kommandere selv de mektigste ånder. Rykter vil ha det til at hen ikke skal gå av veien for å ofre mennesker til åndene om det er nødvendig, men i og med at ordenen har regler mot dette, og ingen har gjort noe med dette, så antas det å være bare rykter. E er utvilsomtl en dyktig taktiker og det sies at hen rådgir Papa Sangnoir og er hans nærmeste rådgiver. E er den typen heks som heksejegere drømmer om å fange, men som ingen av dem ville overleve å legge sine hender på.
Yolanthe/a Sangnoir (29)
Y er den dyktigste vakten som familien Sangnoir har. Hen var et naturlig valg når både Emil/ie og Carl/a Sangnoir skulle forlate familiens trygghet. Papa Sangnoir vil ha sine to eldste barn passet godt på. Y har vært vokst opp i familien, og har en viss grad av magiske evner. Hen er hensynsløs når det kommer til å beskytte familen, men holder også sine vakter i stramme tøyler for å unngå overdreven voldelighet. Med mindre det er beordret av Papa Sangnoir selv. Da er hen svært oppfinnsom når det kommer til utøvelse av vold på finurlige måter. Y har rykter på seg for å være lydløs i bakholdsangrep, og innehar magiske evner som ingen utenfor familien vet hva er. Dette gjør hen ekstra skremmende. Også den forfinede måten Y kler seg på, det at hen kan lese og skrive og samtidig har utmerkede bordmanerer, er også med på bygge opp om mysteriet Yolanthe/a.
Gavain/ne Sangnoir (31)
G. kom inn i familien Sangnoir som en god fotsoldat for noen år siden. Hen var kjapp med nevene, og hadde en nese for når Bymilitsen ville komme og blande seg i ærlige kriminelle sitt arbeid. Etter å ha berget en av familien Sangnoirs unge sigøynerhekser, ble hen introdusert og innen et halvt år tatt opp i familien. G er en dyktig vakt om enn noe glad i å utøve vold. Hen er kjapp til å reagere, men ikke fullt så kjapp i tankene. Noe som gjør at Hen sjelden er på vakt alene. Samtidig og kanskje nettopp derfor, er hen en av Yolanthe/as mest betrodde vakter. Og det var ikke en overaskelse når hen ble valgt ut til å være med på dette oppdraget.
Eduoardo/a Silkehanske av Sangnoir.
E. er en av sigøynervaktene til Sangnoir. Hen er av ekte sigøynerblod sies det En vet aldri om en blir loppet for penger eller kommer til å bli møkbanket når hen smiler til deg. Hen reiser mye, er mye ute på lengre oppdrag for familien, hen er et ettertraktet leiesverd. Hen er også en svært nær venn av Yolanthe som ved flere tilfeller har uttrykt at hen stoler 100 % på at E. gjør det E. har lovet at hen skal gjøre. Og at det alltid blir gjennomført som avtalt. Og som sigøyner kan hen nok noen knep som man ikke har lyst å bli utsatt for. Når laiven starter er alt E. på plass i lokalene. Det er ikke vanskelig å kjenne hen igjen. Man kan lure på hvorfor hen så åpenlyst er her når laiven starter. Og det gjør at familien Sangnoir plutselig har en person for mange ved valget.
EDEN
Den sorte hånd er en organisasjon som rommer skumle personer med både magiske og kriminelle hensikter. Disse blir ikke stolt på av omverdenen, med god grunn. Det som binder disse sammen er et ønske om sikkerhet og et behov for fellesskap.
En organisasjon som denne har behov for svært lojale tilhengere og magisk som deres grunnvoll er så må alle medlemmer sverge en ed. Denne eden sverges i blod. En ed sverget i blod gjør at det får konsekvenser for dem å bryte eden. De kan bli alvorlig syke. Noen vil til og med død.
Eden sier at de aldri skal angi noen i den sorte hånd, aldri oppgi noe informasjon som kan skade organisasjonen. De skal aldri ha agendaer som er til skade for organisasjonen. Ei heller skal de fortelle utenforstående at de tilhører organisasjonen.
Blodeden blir utført av Le Conseilleur. Denne har igjen sverget en bloded til alle familiene ved deres ledere om å gjøre sitt beste for sette ordenens beste fremst i alle valg og handlinger. Den er sverget slik fordi det er i rådgiverens oppgave å være nøytral i store saker, og å kunne si alle lederne imot om hen mener at de er på feil sti. Samtidig kan de være 100% trygg på at Le Conseilleur (rådgiveren) ikke svikter dem.
Sist valg, var for rundt 25 år siden. Den nåværende lederen har sittet 5 ganger lenger enn det som har vært normalt. Han har vært en dyktig leder, selv om han ikke har vært likt av alle.
I organisasjonens eldste bøker står det hvordan man skal gå frem under valget.
Først skal hver familie finne fram til 2 kandidater . Hvordan de gjør det er opp til dem selv.
Så skal det avholdes en avstemming på tvers av familiene, der de skal ende opp med to kandidater.
Når to kandidater er funnet velger rådet ut 2 valgledere, som i tillegg til ordenens rådgiver, Le Consigliere, danner valgrådet. Kallt Les Electorales.
Hver familie har ført sine egne valgruller, som blir testet av Les Electorales på stedet før det endelige valget. I en gruppe med så mange magikere så er det ikke sikkert at alt har gått upåvirket hen.
For å gjennomføre testing og endelig valg, reiser 5 fra hver av de fire familiene og de 3 Electorales til vertshuset Den Brennende Hånd. Der ble den første samarbeidsavtalen inngått mellom de fire familiene . Der har alle valg blitt holdt siden.
Under valget vil alle være lukket inne i en magisk sfære, som hemmer dødelig magi. Ritualet ble laget av de første lederene i fellesskap. Og må utføres av både en magiker og en heks og rådgiveren. Dette er ofte Les Electorales, og skal vedtas på stedet.
Når familiene ankommer, sverger de valgeden. Denne spesifiserer at de vil akseptere valgets utfall. At de ikke vil prøve å drepe andre deltagere, og dermed vil akseptere at ritualet er gjeldende også for dem. Det er spesifisert ved navn hvilke personer de ikke skal prøve å drepe. Og at brudd på denne eden vil føre til umiddelbar utviselse fra ordenen.
Magi
Stormverdenen, Krameika, er et magisk sted. Det finnes mange forskjellige former for magi. Magikere, Hekser og Presteskapet har forskjellige former for magi.
Magi kan være kanalisert, som prestenes. Iboende som magikerenes, eller man kan hente den ut av naturen som heksene gjør. Det går også an å gjøre avtaler med ånder, da vil disse vesnene som er av ren magi tilføre sin kraft til det som utføres.
Magi tolereres på ulike måter i de forskjellige landene i Krameika. Stort sett blir hekser uglesett, magikere blir tolerert og prester er sett på som hellige.
I Frankia er det bare prestene som gis løyve til å utøve magi. Alle andre jaktes ned for fote av kongens heksejegere. Og de fleste brennes på bålet. Om de da ikke druknes i havet.
Kongens heksejegere er hensynsløse og er støttet av Kirken i Frankia. De jakter ned alle som mistenkes for å drive med magi uten kirkens tillatelse.
Du kan lese mer om magi i Stormlaiv på kompendium siden.
De adeliges lekegrind
I Frankia har ikke bønder og arbeidere noen rettigheter. De regnes som å tilhøre sin lensherre eller arbeidsgiver. Adelige, Prester eller byvakter og Lanser kan gjøre som de vil. Man må ha en av de privilegerte på sin side for å kunne få dømt en av de privilegerte.
Bønder og arbeidere lever i stor fattigdom. Men ikke verre enn at de har råd til å sende ungene til skolen en dag i uken. De fleste kan lese og skrive og kjenner gudenes navn. Arbeidsuken er lang og hard. Hver 15 dag har man fri. Da er det gudenes helligdager og kirken har lagt ned påbud om fridag. I andre land har man også fri en dag midt i mellom. Men Frankia kjører sine arbeidere og bønder hardt.
I Frankia har man Kongen og det øverste presteskapet på toppen av to forskjellige Hierarki, Stat og Kirke.
Kongen styrer landet med kirkens velsignelse så lenge han følger deres råd, og lar dem styre kirkene sine selv.
Kongen styrer adelen. Disse igjen styrer byer og borgerskap og hærer.
Yppersteprestene styrer kirken, som igjen har ansvaret for frankernes sjel og religiøsitet.
Mer om Frankia kan du lese i verdenskompediet
Les Ordre de Repurgateurs.
Heksejegerne er en orden. De er sanksjonert av kongen og kirken.
De står dermed under beskyttelse av både krone og kirke.
Le ordre des Repurgateurs [le årdre dø repurgetør], kaller den seg. Lederen deres kalles Le Grand master [Lø grand mastør]. Stormesteren er utnevnt av kirken og kongen. Den nåværende heter Pierre Salvatori.
Det er et klart religiøst innhold i ordenens virke og en stor porsjon galskap. De fleste heksejegere brenner bokstavelig talt for å drepe hekser. Det antas av mange personer av brutal legning søker seg dit, fordi de der kan være hensynsløse mordere uten å bli straffet for det.
En stor del av ordenen er fotsoldater. De kalles Les Sabres [le sabræ] Ordenes sverd. De ledes av offiserer, som har jobbet seg opp fra menig soldater.
Noen av ordenen finner hekser , Les Renifleurs [ le røniflør]. Snuserne, de som snuser seg fram til hvem som kan være hekser og som sørger for at renserne kan finne ut om de er hekser. De finner som regel beviser før de fanger heksene.
Noen av ordenen er de som renser hekser, Les Purificateurs [le purifikatør] renserene . De renser heksene ved å forhøre dem, tilby dem frelse, for så å avrette dem
De farligste er dommerene. Les Juges,[le sjusje] har en slik posisjon at de kan dømme noen til døden på stedet. Når de har bestemt seg for dette, så sies det at gudene snakker gjennom dem. Og da særlig Havenos, mysterienes gud. Dommeren kan dømme folk til straffearbeid, ellers dødsstraff. Dette kan ta dager til timer. Men de mener at gudene alltid gir dem det rette svaret. Og de handler på det.
Som regel er det Les Renifleurs som finner fram til heksene. De blir så innbrakt av Les Sabres, noen ganger med assistanse av Les Purificateurs som ikke synes å la seg affektere av heksekunster. De bli brakt fram for Les Juges som dømmer dem. Dømmes de til døden er det opp til Les Reniflørs å rense dem, slik de atter kan finne frelse.
Ordenens symbol:
Et brennende pentagram på en svart bakgrunn.
Dette symbolet sees på våpenkapper, faner og ornamentikk i ordenen. Noen heksejegere har det også tatovert på kroppen. da det skal beskytte mot besettelse av ånder og påvirkning av mental magi.
Man kan skille mellom fotsoldater, snusere, rensere og dommere på hvilket symbol de bærer på skulderen av uniformen sin. Uniformen er som regel svart. Den har varierende form, da frankere generelt er meget motebevisste og særlig offiserer liker å kle seg bra. Skudermerkene er som følger:
Les Sabres, et sverd med opptil 4 stjerner for å indikere rang.
Les Renifleurs, En blomst, med ingen og opptil 2 stjerner for å indikere rang.
Les Purificateurs, en dråpe. Ingen variasjon i rang. Noen ganger er også denne dråpen plassert midt inne i symbolet på våpenkappen.
Les Juges, en vektskål. Ingen varisjon i rang. Dommerene bærer som regel ikke våpenkapper, de har et lite våpenskjold på venstre side av brystkassen, og en vektskål på skulderen.
Før du melder deg på!
Ordensregler for spillet Den sorte hånd.
"Det forventes at alle spillerene forholder seg til norsk lov og utviser omtanke og respekt for sine medspilleres sikkerhet og velferd.
Spillet er alkoholfritt.
Det forventes at spillerene retter seg etter arrangørenes henvisninger. Skader på andre spillere eller laivens materiell kan kreves dekket om det anses å være gjort med overlegg.
Ellers forventes det at spilleren skal være grei og snill, og forøvrig kan rollen gjøre som den vil."
Hvor talefør vil du spille? Det er noen som ikke kan fordra å tale foran andre. De bør velge 1. Dette hjelper oss å få taleføre personer i rollene som trenger slike egenskaper.
Hvor mye ansvar vil du rollen skal ha? Electoralene er på topp her, sammen med kandidater, litt lenger nede er stemmevelgerene, og vakter.
Hvor hensynsløs vil du spille? Noen av rollene må være hensynsløse. Det er vanskelig å spille på. Kan du klare det? Helt ærlig? Det er lov å innrømme at man ikke helt klarer det.
Det finnes roller som ikke er helt hensynsløse på laiven.
Hvilke Moralske innretninger ønsker du ikke å ha? Alignment systemet er svært viktig i rolleutviklingen. Man bør tenke over hva man klarer å spille. Og hva man ikke klarer å spille. (jeg kan ikke stjele) Den definisjonen av moralske innretninger vi bruker er på siden om alignments.
Hvor magisk rolle? Noen digger å spille magiker, noen er ikke fullt så glad i det. Om du synes magi på laiv er helt sløkket er du på vei til å melde deg på feil laiv.
Hvor mye kompendium vil jeg lese. Dette er for å skille mellom de rollene som har høy lesebyrde og lav lesebyrde. Om du elsker å lese alt som står i kompendiene og bearbeide dem, så velg høy. Om du vil ha en rolle med mindre informasjon, velg lav. Om du synes at å lese kompendium er uaktuelt er dette ikke laiven for deg. ALLE MÅ LESE noen kompendium.
Hvor intenst spill? Noen roller vil være mer i vinden og utsatt for press på ulike måter. Noen vil havne i krangler og fysiske konflikter lettere enn andre. Det er umulig å forutse på forhånd alt som kan skje, men det får an å plukke ut en mindre utsatt rolle for folk som sliter litt.
Hvor mye kostymearbeid er jeg villig til å gjøre?
Noen roller skal gi et bestemt visuellt inntrykk, og noen er adelige og bør som sådant ha penere kostymer. De passer ikke for en med lav på dette valget.
Ikke spille på? Noen vil ikke i slosskamp, noen vil ikke skjelles ut, noen vil ikke bli innestengt i små rom. Dette deles ikke videre og hjelper arrangøren til å følge med på ditt ve og vel under laiven, samt gi deg en bedre tilpasset rolle.
Hvilke av rollene i rolleoversikten kunne du tenke deg?
Om alle er tiltalende er det lov å si det, men det er lettere å dele ut roller om folk har en formening om hvilke roller de kunne tenke seg.
Spille med? Vi kan ikke garantere at man kan melde seg på som grupperinger, men vi kan sørge for at man ikke ender opp som bitre fiender.
Du kan ta en test som kan hjelpe deg å finne den moralske vinklingen du vil spille på.
Svar som personen du kunne tenke deg å spille.
Gå hit for å ta teste : https://easydamus.com/alignmenttest.html
Moralsk innstilling (Alignments)
(advarsel, dette er hurtigoversatt fra siden om alignments under inspirasjonlenker)
En skapnings generelle moralske og personlige holdninger er representert ved dens moralske innstilling:. Lovlydig god, nøytral god, kaotisk god, lovlydig nøytral, nøytral, kaotisk nøytral, lovlydig ond, nøytral ond, eller kaotisk ond.
“Alignment” er et verktøy for å utvikle rollen sin identitet . Det er ikke en tvangstrøye for å begrense din rolling. Hver moralske innstilling (alignment) representerer et bredt spekter av personlighetstyper eller personlige filosofier, så to karakterer av samme inntilling kan fortsatt være ganske forskjellige fra hverandre. I tillegg er det få som er helt konsekvente.
God vs Ond
Gode karakterer og skapninger vil beskytte uskyldige liv. Onde karakterer og skapninger fornedrer eller ødelegger uskyldige liv, enten for moro skyld eller fortjeneste.
"Good" innebærer altruisme, respekt for livet, og en omsorg for verdigheten til levende vesener. Gode karakterer gjør personlige ofre for å hjelpe andre.
"Evil" innebærer å være ond, undertrykkende, og å drepe andre. Noen onde skapninger har rett og slett ingen medfølelse for andre og dreper uten skrupler hvis dette er mest praktisk. Andre igjen vil aktivt prøve å handle ondt, drepe for sport eller av plikt til en ond guddom eller herre.
Folk som er nøytral med hensyn til godt og ondt har skrupler mot å drepe uskyldige, men mangler viljen til å ofre seg for å beskytte eller hjelpe andre. Nøytrale mennesker er forpliktet til andre ved personlige relasjoner.
Å være god eller ond kan være et bevisst valg. For de fleste mennesker, er det å være god eller ond en holdning som man identifiserer seg med, men ikke velger bevisst. Å være nøytral på den gode-onde aksen representerer vanligvis en mangel på engasjement for ene eller den andre, men for noen representerer det en forpliktelse til et balansert syn. Selv om de anerkjenner at godt og ondt er objektive tilstander, ikke bare meninger,vil disse hevde at en balanse mellom de to er det beste stedet å være.
Dyr og andre skapninger ute av stand til moralsk handling er nøytrale i stedet for gode eller onde. Selv dødelige Vipers og tigre som spiser mennesker er nøytrale fordi de mangler kapasitet for moralsk riktig eller galt atferd.
Lovlydig vs Kaotisk
Lovlydige personer fortelle sannheten, holder sitt ord, respekter øvrighetspersoner, ærer tradisjon, og dømme de som bryter lovene.
Kaoriske personer følge sin samvittighet, misliker å bli fortalt hva de skal gjøre, favorisere nye ideer framfor tradisjon, og gjør det de lover hvis de føler for det.
"Lov" innebærer ære, pålitelighet, lydighet mot autoriteter, og pålitelighet. På den negative siden, kan lovlig inkluderer kortsynthet, reaksjonær tilslutning til tradisjonen, dømmende adferd, og manglende tilpasningsevne. De som bevisst fremmer lovlydig vil si at bare lovlig atferd skaper et samfunn der folk kan stole på hverandre og ta de riktige beslutningene i full tillit til at andre vil oppføre som de skal.
"Kaos" innebærer frihet, omstillingsevne og fleksibilitet. På den negative siden, kan kaos inkluderer hensynsløshet, harme mot legitim autoritet, vilkårlige handlinger, og uansvarlighet. De som fremmer kaotisk oppførsel vil si at bare uhemmet personlig frihet tillater folk å uttrykke seg fullt og helt og det lar samfunnet dra nytte av potensialet som dets individer har i seg.
Noen som er nøytral med hensyn til lov og kaos har en normal respekt for autoriteter og føles verken en trang til å adlyde eller en trang til å gjøre opprør. Hun er ærlig, men kan bli fristet til å lyve eller bedra andre.
Tilhørighet til lov eller kaos kan være et bevisst valg, men oftere er det et personlighetstrekk som er innebygd i stedet for å bli valgt. Nøytralitet på lovlig-kaotisk aksen er vanligvis bare en middeltilstand, en tilstand av å ikke bli dradd mot den ene eller den andre.
Dyr og andre skapninger ute av stand til moralsk handling er nøytrale. Hunder kan være lydig og katter frisinnet, men de har ikke den moralske kapasitet til å være virkelig lovlydig eller kaotisk.
De ni moralske innstillingene
Ni forskjellige moralske instillinger definerer alle mulige kombinasjoner av lovlydig-kaotisk aksen med den gode-onde aksen. Hver variasjon nedenfor viser typiske trekk ved innstillingen. Husk at individer varierer fra denne normen, og at en gitt rolle kan opptre mer eller mindre i tråd med hans eller hennes innstilling . Bruk disse beskrivelsene som retningslinjer, ikke som endelige sannheter.
De første seks moralske innstillingene , lovlydig god til kaotisk nøytral, er standard varianter for vanlig personer. De tre onde innstillingene er for monstre og skurker.
Lovlydig god, "Korsfareren"
En lovlydig god karakter fungerer som en god person er forventet eller har behov for å handle. Han kombinerer en forpliktelse til å motsette seg det onde med disiplin til å kjempe nådeløst. Han forteller sannheten, holder sitt ord, hjelper de som trenger det, og snakker ut mot urettferdighet. En lovlydig god karakter hater å se de skyldige gå ustraffet.
Lovlydig god er den beste justeringen du kan være fordi den kombinerer ære og medfølelse.
Lovlydig godt kan være en farlig innretning når det begrenser friheten og kriminaliserer selvhevdelse.
Nøytral God, "velgjøreren”
"En nøytral god karakter gjør det beste som en god person kan gjøre. Han er viet til å hjelpe andre. Han arbeider for konger og øvrighetspersoner, men føles ikke takknemlighetsgjeld til dem.
Nøytral god er den beste justeringen du kan være fordi det betyr å gjøre det som er bra uten fordommer for eller mot orden.
Nøytral godt kan være en farlig innretning når det fremmer middelmådighet ved å begrense handlingene til de virkelig dyktige.
Kaotisk God, "Opprøreren"
En kaotisk god karakter følger sin samvittighet med lite hensyn til hva andre forventer av ham. Han gjør ting på sin egen måte, men han er snill og velvillig. Han tror på godhet og rettferdighet, men har lite bruk for lover og regler. Han hater det når folk prøver å intimidere andre og fortelle dem hva de skal gjøre. Han følger sitt eget moralske kompass, som, selv om han er god, kanskje ikke stemmer med restem av samfunnet.
Kaotisk god er den beste inntillingen du kan være fordi den kombinerer et godt hjerte med en fri sjel.
Kaotisk godt kan være en farlig innstilling når det forstyrrer samfunnsordenen og straffer dem som klarer seg selv.
Lovlydig nøytral, "Dommeren"
En lovlydig nøytral karakter handler som lov, tradisjon, eller en personlig kode styrer henne. Orden og system er viktig for henne. Hun kan tro på sin personlig oppfattelse av lov og orden og sette sin egen standard, eller hun kan tro på samme regler for alle og favorisere en sterk, organisert regjering.
Lovlig nøytral er den beste justeringen du kan være fordi det betyr at du er pålitelig og hederlig uten å være en fanatiker.
Lovlig nøytral kan være en farlig innstilling når den søker å eliminere all frihet, valgmulighet og mangfold i samfunnet.
Nøytral, "Ubestemt"
En nøytral karakter gjør det som synes å være en god idé. Hun føler seg ikke dradd mot hverken det ene eller det andre når det kommer til god vs ond eller lovlydig vs kaos. De fleste nøytrale karakterer utviser en mangel på overbevisning snarere enn en forpliktelse til nøytralitet. Slik karakter tenker godt som bedre enn ondt -tross alt, ville hun heller ha gode naboer og herskere enn onde. Likevel er hun ikke personlig forpliktet til å opprettholde det gode , hverken på en ideoligisk eller fysisk måte.
Noen nøytrale roller, på den annen side, forplikter seg filosofisk til nøytralitet. De ser godt, ondt, lov og kaos som fordommer og farlige ytterligheter. De forsvarer middelveiens nøytralitet som den beste, mest balanserte veien i det lange løp.
Nøytral er den beste innstillingen du kan være fordi det betyr at du kan opptre naturlig, uten fordommer eller tvang.
Nøytral kan være en farlig innstilling når den representerer apati, likegyldighet og mangel på overbevisning.
Kaotisk Nøytral, "Frie sjeler"
En kaotisk nøytral karakter følger sine luner. Han er en individualist først og sist. Han verdsetter sin egen frihet, men vil ikke strebe etter å beskytte andres frihet. Han unngår myndighet, misliker restriksjoner, og utfordrer tradisjoner. En kaotisk nøytral karakter vil ikke med vilje motkjempe ondskap eller anarki. For å gjøre dette, ville han måtte være motivert enten av det gode (og et ønske om å hjelpe andre) eller det onde (og et ønske om å se de som annerledes fra han selv lide). En kaotisk nøytral karakter kan være uforutsigbar, men hans oppførsel er ikke helt tilfeldig. Han er ikke like troende til å hoppe utfor en bro som å krysse den.
Kaotisk nøytral er den beste justeringen du kan være fordi den representerer sann frihet fra samfunnets restriksjoner og velgjørerens iver.
Kaotisk nøytral kan være en farlig innretning når den søker å eliminere all myndighet, harmoni og orden i samfunnet.
Lovlydig Ond, "Herskeren"
En lovlydig onde skurken vil metodisk tar det han ønsker innenfor rammen av hans egen moralske kodeks, uten hensyn til hvem som blir skadelidende. Han bryr seg om tradisjon, lojalitet og orden, men ikke om frihet, verdighet, eller liv. Han spiller etter reglene, men uten barmhjertighet eller medlidenhet. Han er komfortabel i et hierarki og ønsker å styre, men er villig til å tjene. Han fordømmer ikke andre utfra deres handlinger, men i henhold til rase, religion, hjemland, eller sosial rang. Han er uvillig til å bryte lover eller løfter.
Denne motviljen kommer dels fra hans natur og dels fordi han er avhengig av loven for å beskytte seg mot de som motsetter ham av moralske grunner. Noen lovlige onde skurker har spesielle tabuer, for eksempel ikke drepe med kaldt blod (men har undersåtter som gjør det) eller å ikke la barn komme til skade (hvis det kan unngås). De forestille seg at disse skruplene setter dem over prinsippløse skurker.
Noen lovlige onde mennesker og skapninger forplikter seg til det onde med en iver like stor som en korsfarer forplikter seg til det gode. Utover det å være villig til å skade andre for sine egne formål, har de glede av å spre ondskap som et mål i seg selv. De kan også se det å handle ondt som en del av en forpliktelse til en ond guddom eller herre.
Lovlydig onde kalles "djevelsk", fordi djevler er selve symbolet på lovlig onde.
Lovlydig onde skapninger vurdere sin innstilling til å være den beste fordi den kombinerer ære med en dedikert egeninteresse.
Lovlydig onde er den farligste justering fordi den representerer metodisk, tilsiktet, og ofte vellykket ondskap.
Nøytralt Ond "forbryteren"
En nøytral ond skurk gjør alt det hun kan komme unna med. Hun tar var på seg selv, rett og slett. Hun feller ingen tårer for dem hun dreper, enten det er for for profitt, sport, eller det passer seg slik. Hun har ingen kjærlighet for orden og har ingen illusjon om at å følge lover, tradisjoner, eller regler vil gjøre henne noe bedre eller mer edel. På den annen side, har hun ikke har den rastløse natur eller behov for konflikter som en kaotisk ond skurk har.
Noen nøytrale onde skurker dyrker det onde som et ideal, det å handle ondt for det ondes beste. Oftest er slike skurker viet til onde guddommer eller hemmelige samfunn.
Nøytrale onde vesener vurdere sin instilling til å være den beste fordi de kan fremme seg selv uten hensyn til andre.
Nøytral onde er den farligste justering fordi den representerer ren ondskap, uten noen form for begrensning.
Kaotisk Ond, "Ødeleggeren"
En kaotisk ond karakter gjør alt det hans grådighet, hat og begjær for ødeleggelse driver ham til å gjøre. Han er hissig, ondskapsfull, vilkårlig voldelig og uforutsigbar. Hvis han har noe han personlig ønsker oppnå, er han nådeløs og brutal. Hvis han bare ønsker å spre tilfeldig ondskap og kaos, er han enda verre. Heldigvis, hans planer er tilfeldige, og hans planer og grupperinger er dårlig organisert. Vanligvis vil kaotiske onde mennesker bare samarbeide når de blir tvunget og deres ledere varer bare så lenge han kan hindre alle forsøk på å styrte eller myrde ham.
Kaotisk onde kalles "demoniske" fordi demoner er selve symbolet på kaotisk ondskap.
kaotiske onde vesener tror deres instilling er den beste fordi den kombinerer egeninteresse og ingen forpliktelser.
Kaotisk onde er den farligste innstillingen fordi den fremmer ødeleggelse, ikke bare av skjønnhet og liv, men også av den lov og orden all skjønnhet og liv er avhengig av.