Oversikt roller

Rolleoversikt:

 

Laiven har 4 grupper roller.

  • følgeroller til andre og tredje laiv
  • følgeroller til tredje laiv
  • følgeroller som kan være med på alle laivene, men som må være på første og tredje laiven, noen av disse må ikke ha samme spiller på de forskjellige laivene.
  • roller som av spilltekniske grunner ikke blir med videre.

 

Det vil bli lagt inn element av skjebne i rollene, de vil få ting skrevet inn i rollene som må skje i løpet av laiven. Rollenes utvikling er ikke bundet i det hele tatt av den første oppsettingen av laiven. Dette er en ny laiv, ikke en reenactment av en gammel. Det som skjer på denne laiven vil påvirke de følgende laivene til en viss grad, men ikke totalt. Dette pga skjebne elementet. Alle skal få velge sitt eget fornavn på rollene, slik at det blir mer personlig. De som ikke er adelige skal få velge etternavnet også.

 

Roller som MÅ være følgeroller på alle 3 laivene.

 

Lidaeprestinnen. Franker, grevinne, ca 30 år gammel. Er den som kaller en gruppe prester og sjamaner til å møte henne i en avsidesliggende dal. De skal hjelpe henne å gjennomføre et oppdrag til beste for alle i verden. Hun er en bestemt dame med ben i nesen. Hun sier lite, og gjør som hun vil til ergrelse for de rundt henne. Kleskode, svarte klær, slangesymboler (ring, smykker, broderier)

 

Braemarsjaman, Sakelter, katteklanen. i 20 årene. en mørk kriger som har en meget skremmende framtoning og en mer skremmende adferd. Han er en bekjent av Lidaeprestinnen og har fått med flere andre på hennes forespørsel. Kelterinspirerte klær.

 

Kramepresten, Omaner, fra fattig bakgrunn men har blitt nyrik. , ca 40 år. Dette er en meget stiv og ridgid person, som dømmer folk før han bør og er stri å ha med å gjøre. Han har en pompøs framferd og en tendens til å tørrprate. Han er en bekjent av Lidaeprestinnen og har fått med flesteparten av de andre prestene som dukker opp. Fargekrav blå. Symbol, ørn, på klær, smykke, broderi.

 

Roller som gjerne kan være følgeroller på alle 3 laivene.

 

Fridepresten, stryzer, prins, ca 30 år. Er en fredens mann, ønsker bare å gjøre godt. Vil helst ha fred på jorden og at alle skal leve et fredsommelig og snillt liv. Er veldig bevisst at han hører til i et voldssamfunn han ikke kan fri seg fra. Han er en bekjent av Kramepresten. Han ankommer med en livvakt. Fargekrav, gul. Symbol duen.

 

Livvakten, stryzer ca 20 år. Frideprestens kusine eller fetter. Er en meget dyktig Stryzisk soldat som har som oppgave å vokte Frideprestens liv. Dette fordi de adelige i Stryzia regnes som fritt vilt for andre adelige å drepe. Selv om de er Frideprester. Rollen vil være Frideprestens konfidante og kan overkjøre prinsens bestemmelser om disse vil sette vedkommende i fare. Kostymekrav en eller annen rustning og våpen.

 

Magospresten, Dorier, ca 40 år. Denne presten er en utradisjonell magosprest, i og med at han jobber med åndemagi, i stedet for pangmagi. Dette kommer av at denne rollen er vokst opp i Doria, et land det åndemagi ikke regnes som ondskap, men en dyd av nødvendighet. Landet driver med forfedredyrking og regner gudenene som dine første forfedre. Fargekrav, Rød og orange. Ingen spesifikke tegn.

 

Adeprestinnen, Ekaner, prinsesse, ca 20 år. Adèprestinnen er en snill og omtenksom kvinne som har evnen til å tilgi det meste, men som håndhever Adès vilje med stor besluttsomhet. Hun er et motstykke til den framfusende Kramè presten. Hun har like stor rett som han til å dømme, og de hun har tilgitt kan ikke Kramèpresten dømme. Hun er en eventyrer og drømmer og invitert med av Kramèpresten. Fargekrav lyseblå, symbolikk fugl, vekt.

 

Hebredprest/inne. Angler, ca 30 år. Denne Hebredpresten er en fanatiker. Alle som kan berges og helbredes skal helbredes. Han/hun er en aktiv motstander av alt det Lidae står for. Og det vil bli konflikter mellom denne rollen og Lidaeprestinnen på laiven. Farge brun, typiske klær munkehabitt.

 

Roller som kan være med på alle,men MÅ være på første og tredjelaiv.

 

Isitaresjaman, katteklanen, ca 20 år. Denne Isitaresjamanen har to funksjoner på laiven,. Hun er invitert med av sin fetter Braemarsjamanen for å møte de prestene som kommer hit, men mest av alt er hun her som følge for høvdingsønnen av Katteklanen. Han skal møte Omanias general for å inngå en avtale om allianse mot Driva. Er en mystisk, fåmelt kvinne som lever like mye i fortiden som i nåtiden. (Kan ha forskjellig spiller på de forskjellige laivene) Keltiske klær.

 

Dagdasjamanen, ulveklanen, ca 40 år. En dagdasjaman har bare et liv over flere reinkarnasjoner. På denne laiven er han med som rådgiver for høvdingsønnen for Ulveklanen for å møte Omanias general for en avtale om samarbeid mot Driva. Er en bestemt og kompromissløs type som ønsker det beste for Sakeltia. Kan lett bli litt belærende, i og med at han har levd flere liv og opplever seg selv som flere hundrede år gammel. (Kan ha forskjellig spiller på de forskjellige laivene) Keltiske klær.

 

Omanias general, slutten av tyveårene. Prins/esse av Omania. Bror/søster av dronningen/kongen. Er sendt ut for å forhandle med sakelterne om felles front mot Driva. Er en ryddig og høflig person, med jernvilje, har vært soldat hele sitt liv og general i 10 år. Er sta , praktisk anlagt og kompetent. Bør helst spilles av en som har faktisk erfaring med å fekte. Må ha rustning av et eller annet slag. Og kostyme som passer for prins/esse. (må spilles av samme spiller på begge laivene)

 

Generalens rådgiver, ca 30 år. Omaner. Offiser, men mer strateg enn soldat. Er prins/essens beste venn. Er en meget markant og viktig person i ledelsen av troppene. Noen sier at rådgiveren er hjernen, mens generalen er karismaen og musklene. (må være med videre der generalen blir med videre)

 

Roller som skal være med på første og tredjelaiv.

 

Høvdingsønn Ulveklanen. ca 30 år. Er en aggressiv og kraftfull kriger, går på med dødsforakt. Er impulsiv og ingen strateg. Er jovial og overdrevet pratsom. Har ett mål i livet, å drive Driverne av Sakelternes land, eller dø i forsøket. Keltiske klær, gjerne lærrustning.

 

Høvdingsønnens venn, ca 30 år. Er en like kraftfull kriger, søskenbarn av høvdingsønnen, men mye mer avbalansert. Er den eneste som kan snu høvdingsønnen når han har bestemt seg for noe. Er klok av skade, og mye mer slu i framferd. Keltiske klær, gjerne lærrustning.

 

Høvdingsønn Katteklanen, midten av 20 årene. Er en avbalanser og taktisk kriger. Mye mer forsiktig enn sin far som leder i kamp og har begynt å bringe hjem flere seire enn sin far. Det mumles om at han snart blir høvding. Er en meget fornuftig person og bror av Braemarsjamanen. Keltiske klær, gjerne lærrustning.

 

Høvdingsønnens venn, ca 30 år. Er en rabiat kriger, og samtidig en kjærlig far og ektemann. Har en dualisme i seg som kommer ut på de mest uventede tidspunkt. Er den eneste som kan få høvdingsønnen til å være impulsiv i strid. Keltiske klær, gjerne lærrustning.

 

Roller som av spilltekniske grunner ikke blir med videre.

 

Nolan, uviss alder, gjettes ut fra spillers utseende. Fastboende, merket av å ha levd i isolasjon for lenge. Har en sentral rolle i første laiven, er halveis tussete og vil få masse instrukser om hva som skjer på den første laiven og vil bære mye av framdriften på sine skuldre. Bør spilles av en person som liker å overdrive rollen. Og som ikke er redd for å spille voldelig. Kostyme helt fritt.

 

Tilreisende pilgrim, sigøyner. En ung mann/kvinne som kommer til stedet for å besøke en helligdom i dalen. En rolle som er enkel og snill og bare ønsker absolutt alle godt. Har en meget spesifikk del i det som skjer på første laiven. Må kunne spille veldig utadvendt og munter.

 

Medreisende pilgrim, skumringsalv. En ungman/kvinne som av skjulte grunner har sverget å få den første pilgrimmen trygt frem til dette stedet. En rolle som ikke stoler på noen, som skal representere mistenksomhet og voldelighet. Må ha minst 8 våpen på seg til enhver tid.

 

Alva, arrangørrolle, en kvinne som har bodd i denne dalen i evigheter. Ser ut som et menneske, men er et spøkelse. Det vil ta lang tid for rollene å forstå at denne personen er et spøkelse, er meget korporalt til stede. Kan gi svar på alt mulig om dalen og verden. Er en utømmelig kilde til kunnskap.